Transport międzynarodowy na dużych odległościach realizowany jest zarówno dla przewozów całokontenerowych, jak i drobnicowych. Jakie środki transportu najlepiej sprawdzają się w na długich, międzykontynentalnych trasach? Jak przewozić ładunek LCL i FCL?
FCL i LCL — co to jest
Przewóz towarów może być realizowany w ramach przesyłek całokontenerowych i drobinowych. Pierwsze pozwalają na transport dużej ilości towarów w ramach jednego kontenera. Drugie dedykowane są dla przesyłek, które nie zapełnią swoją objętością całego kontenera. W efekcie, szczególnie na trasach dalekobieżnych, muszą przestrzeń w jednostce ładunkowej dzielić z towarem innego przedsiębiorcy. Takie rozróżnienie ma znaczenie dla globalnego handlu, pozwalając uczestniczyć w nim nie tylko dużym graczom, ale także przedsiębiorcom, którzy eksportują lub importują towaru w mniejszej ilości.
Jakie środki transportu sprawdzają się w transporcie międzynarodowym?
W imporcie i eksporcie towarów z Chin wykorzystywane są 4 różne środki transportu. Najpopularniejszym środkiem transportu, który szczególnie sprawdza się na dalekich odległościach liczonych w dziesiątkach tysięcy kilometrów, jest fracht morski. Kontenerowce, które pozwalają na przewóz tysięcy kontenerów w ramach jednej jednostki pływającej, pozwalają na przewóz ładunków z najodleglejszych zakątków świata. Z punktu widzenia Europy i Polski statkami transportuje się towary z krajów Wschodniej Azji, Ameryk czy Australii. Niewątpliwą wadą tego sposobu przewozu jest długie oczekiwanie na ładunek. Jednocześnie fracht morski pozwala zarówno na transport drobnicowy, jak i całokontenerowy. Warto jednak podkreślić, że znacznie bardziej opłacalny w tym przypadku jest transport FCL — za LCL trzeba zapłacić znacznie więcej za jednostkowy koszt przesyłu towaru w kontenerze z przesyłką drobnicową.
W transporcie międzynarodowym i międzykontynentalnym wykorzystuje się także kolej. Fracht kolejowy doskonale sprawdza się w prewozie ładunków z Chin. Eksport z ChRL i import do Państwa Środka realizowany jet na bazie kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku. Przewóz towarów tym środkiem transportu jest stosunkowo szybki, ale może poruszać się jedynie z góry określoną trasą. Fracht morski oferuje korzystne stawki dla przesyłek drobnicowych. Często są one znacznie korzystniejsze niż w przypadku transportu morskiego.
W przewozie międzynarodowym i międzykontynentalnym korzysta się także z samolotów. Fracht lotniczy stosowany jest szczególnie w sytuacji, kiedy kluczową rolę gra czas przewozu. To właśnie fracht lotniczy jest najszybszym, ale też najdroższym sposobem na przewóz towarów. Transport lotniczy jest często wykorzystywany do przewozu
drobnicowego. Ograniczona przestrzeń ładunkowa w samolotach także nie pozwala na transport dużej ilości towarów, jak to ma miejsce w przypadku frachtu kolejowego i morskiego.
W przewozie międzynarodowym korzysta się także z transportu multimodalnego. Jego zaletą jest zastosowanie co najmniej dwóch środków transportu, co pozwala na optymalizację kosztów przewozu do globalnego transit time jednego procesu. Nieodzowny w transporcie multimodalnym jest transport ciężarowy realizowany za pomocą ciągników siodłowych. Dzięki rozwiniętej sieci dróg ciężarówki pozwalają na dostarczenie ładunku w każde miejsce na globie. Warto zaznaczyć, że transport samochodowy ma jednak swoje ograniczenia. Należy do nich odległość i wielkość ładunku. Szacuje się, że transport ciężarowy jest opłacalny na odległościach kontynentalnych — tj. do ok. 3 tys. km. Wynika to kosztów, które rosną wraz z rzędem odległości pomiędzy nadawcą a odbiorcą. Z drugiej strony samochody ciężarowe mogą przewieźć jedynie do 2 kontenerów. Sprawdzają się jednak doskonale w transporcie drobnicowym — czyli takim, w którym w jednym kontenerze przewozi się ładunek do dwóch różnych odbiorców. Nie bez znaczenia są również koszty środowiskowe — transport ciężarowy w związku z emisją spalin jest jednym z najbardziej nieekologicznych.