Chińska Republika Ludowa jest jednym z najważniejszych partnerów handlowych Polski. Tysiące towarów, które docierają z Państwa Środka do naszego kraju dociera w formie ładunków całokontenerowych i drobnicowych. Jakie środki transportu realizują transport LCL i FCL? Którym środkiem transportu warto jest wysłać dany ładunek?
Import towarów z Chin może opierać się na kilku różnych środkach transportu. Należą do nich fracht morski, transport kolejowy i lotniczy. W przewozach ładunków z ChRL często korzysta się także z transportu multimodalnego, którego dominującą cechą jest połączenie kilku (co najmniej dwóch) środków transportu w ramach jednego łańcucha dostaw.
Wybór środka transportu do przewozu ładunku drobnicowego (LCL) i całokontenerowego (FCL) z Chin zależy od kilku czynników, takich jak czas dostawy, koszt, rodzaj towaru oraz wymagania logistyczne. Wybór odpowiedniego środka transportu zależy od specyficznych potrzeb i priorytetów, takich jak budżet, czas dostawy, rodzaj i ilość towaru. Poznajmy cechy charakterystyczne i zalety poszczególnych środków transportu wykorzystywanych w imporcie z Chin.
Transport morski
Przewóz ładunków kontenerowcami to najpopularniejszy sposób importu towarów z ChRL. Niewątpliwym atutem tego przewozu jest najniższa spośród wszystkich rodzajów transportu cena. Co więcej, fracht morski pozwala na przewóz w zasadzie nieograniczonej liczby towarów. Na pokładzie kontenerowca lokuje się nawet do 20 tysięcy kontenerów. To sprawia, że statki pozwalają na dostawę ogromnych ilości ładunku, więc nic dziwnego, że pokrywają ok. 80% całego importu z Chin.
Mankamentem transportu morskiego jest czas dostawy. Taki przewóz drogą morską z Chin do Polski trwa nawet 3 miesiące. Dodatkowym problemem jest wydłużenie trasy spowodowane atakami piratów na Morzu Czerwonym będącym drogą w kierunku Kanału Sueskiego skracającego podróż o ok. 2 tygodnie. Trudno także określić dokładną datę dostawy z powodu wrażliwości kontenerowców na warunki pogodowe (sztormy) oraz powszechne w tej branży rolowanie kontenerów. W rezultacie transport ładunku drogą morską trwa nieproporcjonalnie długo w stosunku do ceny przewozu 1 kontenera.
Co więcej, niska cena za przewóz dotyczy ładunków całokontenerowych. Przewóz drobnicowy, w przeliczeniu na cenę jednostkową produktów jest znacznie droższy i często kosztuje więcej, niż transport takiej przesyłki drogą kolejową.
Transport kolejowy
Coraz popularniejszy w Europie i Polsce jest transport kolejowy z Chin. Transport ten zorganizowany jest w ramach tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, w ramach którego towary przewożone są ekspresowymi pociągami towarowymi zgodnie z określonym harmonogramem. Warto podkreślić, że wolumen takiego transportu stale rośnie. Obecnie do Polski zgonie z rozkładem jazdy przyjeżdża ok. 70 składów w tygodniu. To pozwala na sprawne planowanie dostaw, tym bardziej że w tej branży nie występuje rolowanie kontenerów.
Do niewątpliwych zalet transportu kolejowego na trasie Chiny-Polska należy czas dostawy. Jest on krótszy niż 1 miesiąc w opcji door-to-door i zazwyczaj zabiera od 24 do 28 dni. Przewóz kontenera na tej trasie jest nieco droższe (zazwyczaj 20-30%), niż frachtem morskim, ale pozwala na szybszy obrót gotówki. Jednocześnie ekspresowe pociągi towarowe dają możliwość dokładnego określenia czasu dostawy, co ułatwia planowanie działań biznesowych. Transport kolejowy jest także bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny niż fracht morski. Trasa Nowego Jedwabnego Szlaku przebiega przez terytoria o niskiej gęstości zaludnienia, co przekłada się na minimalną liczbę wypadków i opóźnień.
Co ważne, w transporcie kolejowym opłaca się nadawać przesyłki drobnicowe. Transport LCL jest tańszy nawet niż przewóz takiego samego ładunku drogą morską.
Transport lotniczy
Bez wątpienia transport lotniczy jest najszybszym sposobem na dostawę z Chin do Polski. Taki przewóz zajmuje przeważnie do 1 tygodnia i pozwala na szybką dostawę ładunku. Jednocześnie fracht lotniczy jest najdroższym środkiem transportu. Cena za przewóz kontenera jest kilkukrotnie wyższa niż realizowana za pomocą transportu morskiego lub kolejowego. Warto także podkreślić, że transport lotniczy ma swoje limity wagowe i gabarytowe. Dlatego też zaleca się korzystanie z transportu lotniczego do przewozu przedmiotów o wysokiej wartości lub szybko psujących się. Transport lotniczy będzie także ratunkiem, kiedy konieczna jest szybka dostawa towaru, a oczekiwanie na dostawę frachtem morskim czy kolejowym będzie generowało większe straty niż oszczędności.
Transport multimodalny
Jak już wspominaliśmy, transport multimodalny charakteryzuje się tym, że wykorzystuje co najmniej 2 środki transportu np. kolej i transport ciężarowy do realizacji 1 łańcucha dostaw. Co ważne, ten rodzaj transportu pozwala na bardzo elastyczne podejście do kwestii ceny i czasu dostawy. Jego atutem jest optymalizacja pod konkretne oczekiwania importera.
źródło: SYMLOG Spedycja Międzynarodowa