Biznes

Jak przyspieszyć ładowanie sklepu?

Pinterest LinkedIn Tumblr

Szybkie działanie strony jest jedną z najważniejszych cech sklepu internetowego. Przekłada się zarówno na wyższe zainteresowanie użytkowników, jak i konwersję. W efekcie zyskujesz nie tylko sprawniej działającą domenę, ale także wyższe obroty, dochody i lepsze pozycjonowanie.

Ładowanie sklepu jest jednym z istotnych parametrów podnoszących zainteresowanie klientów ofertą e-commerce. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Skilled (źródło: https://www.cloudflare.com/learning/performance/more/website-performance-conversion-rates/ ) im przebiega ono szybciej, tym wzrasta nie tylko czas pobytu klienta na stronie sklepu, ale także konwersja. Sklepy, które ładują się szybciej, czyli de facto klienci szybciej je widzą, generują wyższe obroty. Niewielka różnica nieco ponad 3 sekund sprawia, że konwersja wzrasta ponad trzykrotnie (przy ładowaniu wynoszącym do 2,4 sekundy średnia konwersja wynosi 1,9%, natomiast przy ładowaniu wynoszącym 5,7 i więcej sekund konwersja wynosi mniej niż 0,6%).

Czas ładowania strony ma bezpośrednie znaczenie nie tylko dla konwersji. Roboty Google zwracają uwagę na prędkość ładowania i promują strony, które robią to szybciej. W efekcie w wynikach organicznych na wyższych pozycjach wyszukiwania znajdują się strony gwarantujące użytkownikom błyskawiczny dostęp do treści. Zatem prędkość przekłada się również na lepsze pozycjonowanie sklepu.

Zatem jest o co walczyć! Jakie elementy są zatem kluczowe dla sprawnego ładowania domeny? Przyjrzymy się po kolei serwerowi, optymalizacji oprogramowania PrestaShop, a także wdrożeniu i optymalizacji hostingu oraz modułowi WebP odpowiedzialnemu za błyskawiczne ładowanie się zdjęć.

Serwery i zarządzanie pamięcią podręczną

Za szybkość wczytywania się stron www odpowiada serwer i związany z nim hosting, które muszą charakteryzować się dużą wydajnością pracy umożliwiającą szybkie działanie. Stronę warto stawiać na serwerach obsługujących najnowszą wersję PHP. Znaczenie ma także wykorzystywana pamięć podręczna, dzięki której za każdym kliknięciem nie trzeba ładować wszystkich obrazów, multimediów i innych skryptów od nowa. Warto pamiętać i uaktywnić opcję cache (pamięć podręczna) w ramach konfiguracji wydajności strony postawionej na PrestaShop. Do wyboru jest kilka opcji, więc przed dokonaniem wyboru należy sprawdzić, czy serwer wspiera PrestaShop  i współpracujące z nim rozszerzenia (np. nginx). Istotna jest także konfiguracja serwera oraz nagłówków HTTP Twojej strony. To zasadniczo przyspieszy ładowanie się sklepu.  

Prowadząc sklep internetowy należy zadbać także o bezpieczeństwo użytkowników. Warto pamiętać, że certyfikat SSL jest koniecznością podnoszącą bezpieczeństwo w przypadku przetwarzania danych osobowych oraz płatności. 

Jak sprawdzić, czy sklep szybko się ładuje?

W sieci dostępne są strony przeznaczone do testowania prędkości działania. Oprócz wyników sugerują także dokonanie ewentualnych zmian, które pozwolą uzyskać lepsze rezultaty ładowania. Prezentujemy kilka bezpłatnych narzędzi, które pozwolą Ci szybko sprawdzić tempo działania Twojego sklepu.

Jednym z najbardziej użytecznych stron testujących czas ładowania jest Google Speed Insights. Jego zadaniem jest zarówno test prędkości wczytywania strony, ale także wskazanie, jak stronę danego sklepu postrzega Google. Narzędzie to także w jednym teście określa wyniki ładowania zarówno dla komputerów, jak i smartphonów.

Popularnym narzędziem jest Pingdom. Wskaże on nie tylko prędkość ładowania, ale także elementy zapewniające odpowiednią szybkość działania strony oraz listę tych wymagających poprawy.

Skutecznym i niezwykle czytelnym narzędziem jest GTMetrix, który w graficzny sposób prezentuje wszystkie elementy składające się na czas ładowania domeny oraz wykazuje, które z nich są najbardziej obciążające.

Wdrożenie sklepu

Po wykonaniu wymienionych wyżej czynności należy przeprowadzić operację przetestowania sklepu. Pozwoli to sprawdzić, czy wszystkie elementy pracują poprawnie i dają oczekiwaną szybkość działania strony. Przeprowadzenie testu wymaga zastosowania dedykowanych narzędzi, które pozwolą wychwycić błędy w funkcjonowaniu strony oraz sprawdzić jej zachowanie pod obciążeniem. Ten element kończy pracę nad budową sklepu i zarazem jest gwarancją jego poprawnego działania w przyszłości.

Moduł Google WebP & Lazy Load – niższa waga zdjęć i szybsze ładowanie

Istotnym elementem w zakresie ładowania strony jest zastosowana szata graficzna, która może nadmiernie obciążać serwer i skutecznie podnosić czas wyświetlania się strony. Dlatego, szczególnie w opartych na PrestaShop sklepach z dużą liczbą produktów oraz wykorzystujących wiele obrazów, ważnym jest zastosowanie modułu umożliwiającego kompresję obrazów oraz zmieniającego metodę wyświetlania ich na stronie. Takim modułem jest Google WebP & Lazy Load, który, oprócz zmniejszenia wagi obrazów do 85% w stosunku do formatu JPEG, stosuje także technologię Lazy Load umożliwiającą pobieranie tylko tych grafik, które w danym momencie znajdują się w oknie przeglądarki. W efekcie obrazy, których nie widzi użytkownik, nie są ładowane do czasu, aż przesunie on okno przeglądarki. Taki zabieg pozwala na szybsze ładowanie stron oraz niższe obciążenie serwera, co skutkuje znacznym obniżeniem czasu ładowania. Jest to szczególnie istotne w przypadku urządzeń mobilnych.

Zastosowanie modułu jest promowane przez Google, co w efekcie daje lepsze wyniki pozycjonowania strony w wyszukiwarkach oraz zwiększa konwersję sklepu. Format WebP możesz wykorzystać w zakresie optymalizacji zdjęć produktów i kategorii, w obrazkach w opisach produktów czy na stronach CMS. Będzie pracować wydajnie zarówno na stronie sklepu, jaki i bloga czy galeriach.

Zastosowanie formatu WebP nie wymaga dodatkowej pracy oraz obróbki zdjęć. Konwersja z JPEG czy PNG na format WebP realizowana jest automatycznie. Dotyczy to także wszystkich materiałów graficznych już opublikowanych na Twoim sklepie.

Źródło: PrestaShow.pl – moduły i wsparcie PrestaShop